18-10-2010

De recreatie plas - deel 1

Het was erg warm van de zomer in Sebville en aangezien de warm geworden preiser mensen nog geen recreatieplas hadden om af te koelen wist ik wat er moest komen onder aan de brug.
Een recreatieplas

Hieronder de locatie waar het moet komen. In eerste instantie zou hier alleen een kinderspeelplaats komen. Nu gaat het gecombineerd worden.


Image


Nadat de grondwerkers 3 weken lang aan het graven zijn geweest lag er een klein meer rondom een berg van rotsen en zand..

Image


Net voor de bouwvakvakantie kon de aannemer de eerste houten bruggen en hekwerken opleveren. Nu maar wachten op de eerste regenbuien zodat het meer blauw zal worden en vol stromen met regenwater.

Image


En uiteinderlijk de resultaten van een vochtige zomer in Sebville..

Image



Binnen kort deel 2 met de eindresultaten.
 

08-05-2010

Het aankleden van de locloods - deel 2

Het is al weer een maand geleden dat ik de laatste update poste. Is er in die tussentijd niets meer gebeurt dan, nee natuurlijk wel. Alleen de laatste weken ben ik erg druk geweest met andere zaken. Ook het leggen en aansluiten van de elektronica en draden onder de baan lijken eeuwen te duren.

Maar terug naar de locloods.
Ik ben begonnen met de aankleding en het plaatsen van de lantaarnpalen. Een stukje gras, wat bomen en een opreilaan. Ook later nog een wandelpad, schuurtje en om het geheel af te sluiten een hekwerk.
Ach foto's zeggen meer dan 1000 woorden...


Image


Image


Image


Image

 

30-03-2010

Het begin van de locloods - deel 1

Het enige stukje analoge treinbaan komt bij de lockloods helemaal links op de baan. Nadat ik afgelopen maand lampje in de Locloods had gemaakt en de draaischijf op de rails had aangesloten werd het tijd voor wat aankleding.

Als eerste ben ik begonnen met alles op de plaats te zetten, zo is er een stukje rails wat in de weg moet verdwijnen. Dit had ik met klei gemaakt, maar dat werd niets. Enkele dagen later heb ik beton tegels gemaakt van gips, wat er na dun schilderen stukken beter uit ziet.

Nu werd het tijd voor de ballast. Dit had ik nooit eerder gedaan, dus leek me verstandig hier eens uit te proberen. Met een pipet met verdunde houtlijm (1:2 verhouding) druppelde ik de ballast in...

Image


De volgende stap was het plaatsen van de lantaarns, waardoor je direct al een stukje aanzicht krijgt. Ondanks het feit dat het erg veel lantaarns op zo'n klein stukje is, ziet het er nu al grappig uit!

Image


Deel 2 volgt snel!!
 

30-03-2010

Weinig zicht op vooruitgang

De laatste paar dagen ben ik voornamelijk druk geweest onder de baan. Niet het leukste en zeker niet omdat ik me kop al verschillende keren gestoten heb tegen de open lattenbodem van mijn frame.

Image


Maar de eerste lampjes deden het.. tot ik er iets meer aan sloot... Nu blijkt mij idee en werking van mijn vorige baan toch niet geheel te werken. Door de grote afstand heb ik te veel verlies in mijn UTP bedrading. Ik heb dus zojuist nieuwe relais besteld en hoop deze spoedig binnen te krijgen, zodat ik tijdens de Pasen weer lekker onder de tafel mag doorbrengen.

Image


Gelukkig heb ik wel tijd gevonden om mijn zelf gesoldeerde wisseldecoders werkend te krijgen.

Ook is inmiddels de 220v stroomtoevoer volledig aangelegd. Nu zal alleen het besturingspaneel nog moeten worden aangepast.
 

30-03-2010

Het vervolg van de eerste berg

 

27-01-2010

Het ontstaan van de eerste berg

Het gene wat de laatste keer totaal mislukt was, is de berg links achter in de hoek. Die moet dus beter. Door vele internet topics te lezen en een enkele bouwverslag gevonden te hebben wist ik het zeker. Ik moet gaan werken met tussenschotten. Hier overheen span ik gaas belegt met strookjes krantenpapier met sterke behangerslijm. Als laatste stap het gips.
Jaja....

Dan eerst maar eens beginnen met de tussen schotten, hoe begin je, en hoe maak je de vorm?

Image


En dan het tweede gedeelte.. Er komt al een beetje vorm in. Na veel proberen, mis zagen en opnieuw zagen...

Image


Na dit, zoals hierboven beschreven, strak met gaas te hebben gespannen en een eerste laagje krantenpapier er op te hebben geplakt heb ik het na enkele dagen drogen overstreken met RotBand. Dit omdat het fijn van structuur is en per 25 kilozak erg goedkoop is. Ik kan er dus ruim opsmeren. Door het lekker grof te houden krijg je gelijk al een bergstructuur.

Helemaal op de top van de berg komt een modern kerkje. Iets lagen een wijngaard met een opgemetseld pad de steile berg op.
Links in de krater komt een klein boeren dorpje. Waar de wijnboeren wonen.

Image

 

20-01-2010

Tijd voor de tweede fase

Het is even geleden dat er een update geweest is, maar ondanks dat het erg warm was van de zomer zijn we tot het begin van de winter doorgegaan. Het gaat niet hard, want zoals een ieder weet duurt een dag nog steeds maar 24 uur ipv 36.

Nadat het gehele open-frame stond inclusief alle zijbalkjes ben ik begin augustus begonnen met de platen er op te zagen. Dit geeft al een heel ander beeld dan de laatste rommelige foto.

Image


Image


De twee gesloten stukken worden verbonden met uitneembare bruggen, zodat overal gemakkelijk te komen is en eenvoudig aan de scenery gebouwd kan worden.

De volgende stap is het uitmeten van de rails. Kijken of mijn mooie tekening ook daadwerkelijk past op het gemaakte frame...

Image


Een update volgt deze keer sneller!!
 

06-07-2009

De eerste fase - Het houten frame

De eerste stap is gezet, het houten frame staat.

Iedereen verklaarde me voor gek om met deze zomerse temperaturen op zo'n warme zolder te zagen en schroeven (Nee timmeren doen we niet meer!!). Maar het eerste gedeelte staat..

Image


Het houten frame is wel iets groter!
Hieronder nog een voorbeeld met hoe of het was op het laatste stukje frame!

Image
 

02-07-2009

Sebville - Een wedergeboorte in miniatuur

De kogel is door de kerk, het lot is gevallen voor mijn treinbaan. Echt lang hoefde ik niet te denken!

De keuze was dus ook mijzelf hier bij neer leggen en er meer energie en geld in te stoppen, of alles af te breken en helemaal over nieuw te beginnen. Het laatste idee maakte me treurig, omdat ik 1,5 jaar werk in 1 dag weer zou verwijderen. Aan de andere kant zag ik dat niet zo omdat ik ontzettend veel er van geleerd had. Zo kwam ik er achter dat 1 meter 35 toch echt te breed voor een baan is. En dat een schaduwstation niet onder je houten frame moet plannen, maar er op. En dan juist de rest op moet hogen. Ook mijn bergen zagen er met rechte laten niet echt natuur getrouw uit.

Image

Het eind resultaat voordat alles weer werd afgebroken.


SebVille
Vandaar dat ik jullie nu mijn nieuwe baanplan wil laten zien.

* Alles wordt gelegd met Fleischman Profirails H0.
* Er wordt digitaal gereden via het Twin Center.
* Alles gemaakt op een open frame.
* De nieuwe baan heeft een buiten afmeting van 400 * 220 cm en beslaat ruim de helft van de zolder.

Dit zal bestaan uit een grote U tafel van maximaal 80 cm breed. (zodat ik overal bij kan!) Het spoor zal rondom liggen en met een brug beide modulen gaan overbruggen. Verder komt er 1 keerlus in waardoor er meer rij mogelijkheden zijn.

1) Links onderin komt een draaischijf met een halfronde locloods met 6 loodsen. Tevens komt hieraan de bekolingsinstallatie voor de 6 analoge lockjes die ik heb. De loods wordt gedeeltelijk in een dijk gemaakt, zodat de brug over de doorgang is opgehoogd.
2) Links boven in komt een spiraal die half zichtbaar is vanuit de berg. De bergen lopen over de midden tafel door tot een brug over een meertje.
3) De midden tafel wordt bereikt via een brug van links onder. Verder komt hier een woonwijk in aanbouw en een busstation van de FCS (toekomst). Tevens komt hier een groot station wat 4 sporen zal overbruggen.
4) Rechts komt een verhoogd gedeelte als een soort boulevard. Daan beneden komt een stukje houtindustrie en een klein station. Ook over dit gedeelte zal de buslijn van het FCS rijden.
5) Rechts onderin komt nog een busstation bij het strand uit. Ook hier zal het spoor over een dijk/duin de doorgang oversteken.

Dit alles heb ik getekend in Anyrail en is hieronder te vinden.
Image


Alle reacties en opbouwende kritiek is welkom.
 

19-06-2009

Dilemma

Iedere keer als ik bij de baan ben, zie ik dat het het net niet is.
Ik ben in eerste instantie uitgegaan van een baan met veel spoor, zodat ik veel mogelijkheden heb. Nu ruim 1,5 jaar later ben ik zo bezig met de scenery dat ik wel inzie dat het nooit realistisch kan worden op de baan die ik nu heb. Daarnaast zie ik in dat het opzetten van het industrie gebied, deze niet tot zijn recht komt. Ik heb geen plaats voor wegen, en ook me Faller bus kan nergens meer terecht. dus zou ik uit moeten bereiden, wat op deze baan niet meer mogelijk is.

Een dilemma dus!


1) Zal ik hem verder bouwen, want ik ben al zo ver!

2) Zal ik bepaalde stukken afbreken, en her opbouwen. Ondanks dat de rails niet overal lekker ligt en nog geen mogelijk tot uitbreiding. Tevens problemen met schoonmaken van de tafel, omdat hij te breed is en on realistisch!!

3) Zal ik alles maar afbreken, smaller opzetten en leren van de fouten die ik gemaakt heb de laatste keer!

Wie helpt mij met de keuze...!!
 

30-05-2009

Modeltrein beurs Houten

Vandaag ben ik naar de modelspoor beurs in Houten geweest. Ik dacht dat dit een zaal zou zijn met verschillende kleine bedrijven, wat verenigingen en handelaars/particulieren. Maar ik had het mis.

Image

Nadat ik de ene grote hal helemaal was door geweest en alles op mijn gemak had bekeken. Vervolgens hier en daar iets gekocht wat ik had gezien (waarvan inmiddels sommige artikelen al verkocht waren!) liep ik terug naar de uitgang. aan de andere kant bleek nog een hal te zitten van minstens zo groot! En er tussen nog een kleinere zaal.

Al bij al, een echte dagtaak, en de volgende keer neem ik er dus ook iets meer tijd voor uit...

En wat ik echt nodig had, dat heb ik gekocht!
 

17-05-2009

De beloofde scenery foto's

Nog wat meer beloofde scenery foto's...


Image

Water monument in de stationstuin.

Image

De boerderij op de heuvel - Het woonhuis met tuin.

Image

De boerderij op de heuvel - het erf.

Image

Het hekwerk bij het meer.

Image

Opslag achter de lokloods - 1

Image

Opslag achter de lokloods - 2
 

15-05-2009

Kleine details op de baan

Ondanks dat het rustig hier op het blog gaan de vorderingen aardig door. De laatste weken probeer ik ieder vrij uurtje in de baan te stoppen. Zo ben ik druk bezig met het maken van de scenery.

Wat gras hier, een hekje daar, een vijver, brug, verlichting en special effects.
Al bij al word het als steeds echter. Zeker als er straks nog preisers worden geplaatst is het ineens levendig.

De laatste twee weken is er gewerkt aan de boerderij met vijver en tuin hoog op de berg, de verlichting in de kerk en het pad er naar toe. En de woonwijk heeft een klein gekregen. Natuurlijk moet dit allemaal nog worden afgewerkt.

Lager zijn er diverse hekwerken ontstaan, zoals het berghok achter de locloods inclusief kleine rollen hekwerk op een speciale stelling.
Als laatste is het meer nog wat bijgewerkt. Bovenaan is er een rots rand gemaakt met een hekwerk er op en een brug om makkelijk het meer te kunnen oversteken.

Image

Het maken van houten balken voor een hek en brug bij de vijver.

Image

Het draaien van ijzerdraad voor het hekwerk.


Komende weken zal ik verder gaan met de kleine details aan te brengen zodat het meer werkelijkheid zal worden. Vervolgens zal het industriegebied gemaakt gaan worden. Het eerste probleem waar ik nu tegenaan loop is dat de baan te breed is en ik er niet meer achterlangs kan komen! Vandaar dat alles af moet zijn voor ik links het industrie gebied kan gaan maken.
 

14-05-2009

The story so far!!

De laatste weken kriebelt het weer lekker, ik wil verder..


Image

The story So Far - Hoe het er vandaag er uit ziet!


Veel gekeken naar het bouwen van scenery van andere. Op zo'n goedkope manier toch iets maken wat zeer realistisch is. Om eerlijk te zijn ben ik niet zo precies in die kleine dingetjes, maar zoals bij onderstaande foto's te zien is, moet er nog veel gebeuren!


Image

De brug bij het meer voor de mooie zomermaanden

Image

Het stationperron.

Image

Het winkelplein in het bergdorpje.


Meer foto's volgen!
 

21-04-2009

Eindelijk weer wat tijd!

Mijn laatste post is van 28 juli, dat is ruim 9 maanden geleden. Niet dat er in de tussentijd niest gebeurt is, maar het 'pitje' stond wel op een lage stand.

Normaal heb je in de winter tijd genoeg, maar door de organisatie van XmasEvent (www.xmasevent.nl) nam vooral de laatste maanden erg veel tijd in beslag. Daarnaast had ik per 1 september een nieuwe baan. En ook dat kost erg veel tijd en energie.

Inmiddels heb ik alles weer op de rit staan, en ben ik tussen door al regelmatig bezig geweest met de elektrische aansturing op, en rond de baan. Ook ben ik al aardig bezig geweest met de senery, zodat het echt een stukje miniatuur natuur wordt. Zo is inmiddels:

* Het recreatie gebeid bij de dijk
* Verlichting rond het station
* Electrische draaischijf
* Dennebomen op de berg
* En kunnen de treinen eindelijk weer rond rijden.

Vanaf nu weer wekelijks een update met nieuwe foto's!
 

16-11-2008

Winter vorderingen (Foto's)

Hierbij een overzicht van de dingen die er de afgelopen winter gebeurt zijn!


Image

Het grote meer/recreatieplas.

Image

De bouw van de berg is inmiddels klaar. Helaas zijn hier geen foto's van.

Image

De eerste bomen worden beplant.

Image

Hier moet de lockloods en het station komen.

Image

Hier het perron met het stationsgebouw op de achtergrond.

Image

De tunnel ingangen en beplanting van de berg.


 

28-07-2008

Nu al uitbereiding baan

Ik ben nog niet eens halverwege en er zijn nu al ruimte tekort op de baan. De afgelopen maanden heb ik zoveel leuke ideeen opgedaan en wat nieuwe materialen er bij gekocht, dat ik ruimte tekort heb.

Het ombouwen van de baan vind ik zonde, dus bouwen we er gewoon nog een hoekje aan vast!

Image

In dit gedeelte komt onder andere de draaischijf van Fleischmann en het industrie gebied met kranen en een kolen opslag.

Ook heb ik nog een Faller Car System, maar waar die die gaan laten rond rijden blijft nog een grote vraag!
 

17-07-2008

Het eerste stukje baan

Ja ja, ik kon echt niet langer wachten...
Alle spullen in huis voor wat aankleding en om te schilderen. Nu wilde ik het ook gebruiken.

En aangezien het rechter gedeelte af is is dat een mooi stuk om eens wat te oefenen. Hier dan ook het resultaat.

Image


Image


Oh jee.. en het eerste stukje baan is ook al weer gesloopt.
Helaas was mijn soldeer verbinding toch niet zo heel goed gelukt!

Image


En nog een overzicht van de baan op dit moment.

Image

 

01-07-2008

Het schakelpaneel - deel 1

Gister begonnen aan het schakelpaneel.

Update komt snel met foto's.
Eerst maar eens de elektronica verder uitzoeken. De gedachte met relais kijkt overbodig. En de ledjes hebben vertraging.
Wel krijg ik vanmiddag de knipper leds binnen, maar dat is meer een hebben dingen.

Ben benieuwd.
Eerst maar eenms de diode waarde uitrekenen.

Image
 

18-06-2008

Foto's toegevoegd

Ok, eindelijk wat foto's van de baan.

En ook het eerste detail van mijn locloods. De eerste die op de baan staan!

Image

Klik op het plaatje voor een vergroting.